ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΠΑΡΑΛΥΤΟΥ (Δ’ ΑΠΟ ΠΑΣΧΑ)
Στη σημερινή παραβολή από το ευαγγελιο του Ιωάννη ακούμε για το θαύμα που έκανε ο Χριστος οταν γιάτρεψε έναν παράλυτο στην κολυμβήθρα της Βηθεσδά. Κάποιος άνθρωπος ήταν άρρωστος για πολύ καιρό. 38 χρόνια απο την ζωή του τα πέρασε ξαπλωμένος στο κρεββάτι ανάμεσα σε πολλούς άλλους αρρώστους. Το ευαγγέλιο τους χαρακτηρίζει με τρεις λέξεις που περιγράφουν την δική τους φυσική κατάσταση και οι οποίες ταυτόχρονα δίνουν ξεκάθαρα τον ορισμό της δικής μας πνευματικής μας αρρώστιας: οι τυφλοί, οι χωλοί, και οι ξηροί. Οι τυφλοί που δεν βλέπουν Αυτόν που είναι μπροστά στα μάτια τους, οι κουφοί που δεν ακούν τον λόγο της ζωής, τέλος εκείνοι που τους λείπει αυτή η ίδια η ζωή, ο Χριστός. Ολοι περίμεναν μία κίνηση του νερού, κάτι που θα τους συνέβαινε ύστερα από μιά επέμβαση απο τα έξω.
Συμβαίνει συχνά στον κόσμο αυτο, που δεν είναι παρα μιά στοά η οποία οδηγεί στον ουρανό, να ζούμε για χρόνια όπως και οι άρρωστοι εκείνοι, περιμένοντας κάτι. Περιμένουμε κάποιον Αγγελο του Κυρίου να αναταράξει τα νερά για να μπορέσουμε με τρόπο θαυμαστό μετά απο εξωτερική παρέμβαση να ξαναγίνουμε άνθρωποι που βλέπουν, που αντιδρούν, που ξαναπήραν ζωή. Ειναι αλήθεια οτι αυτό κάποτε συμβαίνει, βλέπουμε τότε κάποιον ξαφνικά να ανανεώνεται ή κάποιον που μόλις κοινώνησε να ακτινοβολεί με μιά καινούργια ζωή. Αυτή η χάρη αφορά τους λίγους. Εκείνους, που για λόγους άγνωστους σε μας, έχει γυρέψει η δύναμη του Θεού. Οι υπολοιποι, εμείς, εξακολουθούμε να παραμένουμε τυφλοί και νεκρωμένοι και να περιμένουμε κάποιο θαύμα.
Στο ερώτημα του Χριστού που ακούμε στο σημερινό ευαγγέλιο να ρωτάει «θέλεις υγιής γενέσθαι;», πρέπει να αναρωτηθούμε αν είμαστε διατεθημένοι να δεχτούμε ενα θαύμα. Είναι χαρακτηριστική η απάντηση που έδινε σε αυτό το ερώτημα ο Αγιος Αυγουστίνος, Επίσκοπος Ιππώνος, στο βιβλίο του «Εξομολόγηση». Εκεί περιγράφει τον τρόπο με τον οποίο για πολύ καιρό, ενώ παραδεχόταν οτι ζούσε στην αμαρτία και ήταν ρυπαρός, προσευχόταν στον Θεό λέγοντας: «Κύριε δώσε μου την αγνότητα, αλλά οχι αμέσως». Ο Χριστός ρωτάει λοιπόν τον καθένα μας έτσι όπως είμαστε τυφλοί κουφοί και παράλυτοι, θέλεις υγιής γενέσθαι; θέλεις να ζήσεις; Αν απαντήσουμε καταφατικά, ο Χριστός δεν θέλει να περιμένουμε την ανακίνηση του νερού, την έλευση το αγγέλου, αλλά μας λέει σήκω και περπάτησε σήκω πάνω με την δύναμη της πίστης με σιγουριά, μην περιμένεις να σε σηκώσουν. Κι αν εμείς μαζέψουμε όλες μας τις δυνάμεις και υπακούσουμε στον Κύριο, θα πετύχουμε τότε να αλλάξουμε τρόπο ζωής εφ όσον όπως μας λέει ο απόστολος τα πάντα είναι κατορθωτά με την δύναμη του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού. Φιλιπ.4.13. Οι Αγιοι Πατέρες στην σημερινή παραβολή δικρίνουν έναν συσχετισμό μεταξύ της κολυμβήθρας της Βηθεσδά και της κολυμβήθρας της εκκλησίας, δηλαδή του αγίου Βαπτίσματος. Ο Αγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος λέει οτι ο Κύριος με το θαύμα αυτό κάνει έναν υπαινιγμό του μυστηρίου του βαπτίσματος. Δεν έχουν ειπωθεί αυτά απλά και τυχαία αλλά προεικονίζουν και προτυπώνουν όσα ανάγονται στο μέλλον. «Εμελλε βάπτισμα δίδοσθαι, πολλήν δύναμιν έχον και δωρεάν μεγίστην, βάπτισμα πάσας αμαρτίας καθαίρων και αντί νεκρών ζώντας ποιούν».
Τα νερά της Βηθεσδά είχαν θαυματουργικές και οχι ιαματικές ιδιότητες. Δεν γινόντουσαν καλά όλοι όσοι εισέρχονταν, αλλά ο πρώτος που εισερχόταν μετά την ταραχή του ύδατος από τον άγγελο. Με τον ίδιο τρόπο το ύδωρ του βαπτίσματος δέχεται την άκτιστη ενέργεια του Θεού, με την οποία ο άνθρωπος γίνεται μέλος του σώματος του Χριστού. Βηθεσδά θα πεί οίκος ελέους και αυτό ακριβώς είναι η εκκλησία. Τα πάντα μέσα σε αυτήν είναι μυστήριο γι αυτό και γίνονται διαρκώς θαύματα. Τα θαύματα του Χριστού πιστοποιούν την πραγματική παρουσία του Θεού μεταξύ των ανθρώπων κατα τον λόγο του Αποστόλου Παύλου: «Θεός εφανερώθη εν σαρκί» (Α Τιμ. 3,16). Επίσης βεβαιώνουν την πραγματικότητα του γεγονότος της σωτηρίας μας.
«Ο Λόγος σάρξ εγένετο και εσκήνωσεν εν ημίν και έδωκεν εξουσίαν εις ημάς τέκνα Θεού γενέσθαι» (Ιωαν. 1, 12-14). Ο σαρκωθείς Θεός ευρίσκει την ανθρώπινη φύση εξουθενωμένη από την κυριαρχία του σατανά και της αμαρτίας. Θεραπεύει λοιπόν ο Χριστός, για να αποδείξει οτι ήγγικεν η Βασιλεία του Θεού στον κόσμο, η δύναμη του σατανά συνετρίβη και η αμαρτία όσο μεγάλη και αν είναι εξαγοράζεται με το Πανάγιο αίμα Του. Σήμερα που διαβάζουμε και πάλι το ευαγγέλιο της θεραπείας του παραλυτικού δεν είναι μόνο τα άτομα αλλά και ολόκληρη η κοινωνία παράλυτη και μάλιστα περισσότερο απο κάθε άλλη φορά. Ηθικά, πνευματικά, σωματικά και κοινωνικά η ανθρωπότητα βρίσκεται σε κατάσταση παραλυσίας.
Ενώ είμαστε παραδομένοι στην τυραννική εξουσία του σατανά ακούμε για μιά ακόμη φορά την ερώτηση του Χριστού: θέλετε υγιείς γενέσθαι; θέλετε να εφαρμοσθεί η δικαιοσύνη μου; να βασιλέψει η αγάπη; να πάψουν οι πόλεμοι; να σταματήσει η εκμετάλευση του ανθρώπου; θέλετε να σωθείτε; Να είμαστε βέβαιοι πως ένα μέρος των συνανθρώπων μας θα απαντήσει αρνητικά στον Χριστό. Γιατί για να γίνουν όσα προσφέρει ο Χριστός χρειαζόμαστε θυσίες συμφερόντων και εγωϊσμών. Στον παραλυτικό ο Χριστός μας έθεσε έναν όρο: “ Μηκέτι αμάρτανε”. Αλλα και στην ανθρώπινη παραλυμένη κοινωνία ετέθη ένας όρος και μάλιστα αρκετούς αιώνες πριν να έλθει ο Χριστός στην γή. Μας παραδόθηκε απο τον Προφήτη Ησαϊα: “Εάν θέλητε και εισακούσητέ μου, τα αγαθά της γής φάγεσθε. Εαν δε μη θέλητε, μηδέ εισακούσητέ μου, μάχαιρα υμάς κατέδεται.” (Ησ.1, 19-20). Θέλεις υγειής γενέσθαι λοιπόν σημαίνει: συμμορφώσου προς το θέλημα του Θεού. Διοτι μόνο έτσι κερδίζεται η προσφερόμενη από τον Θεό σωτηρία.
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ !
Π. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΝΕΤΑΣ
THE CURE OF THE PARALYTIC OF THE BETHESDA
In today's excerpt from the Gospel of John, we hear about Christ’s miracle when He healed a paralyzed man in the pool of Bethesda. One man had been ill for a long time. Thirty-eight years of his life he spent lying in bed among many other sick. The gospel uses three words that describe their physical condition, and which also give a clear definition of our spiritual illness: the blind, the lame, the paralyzed. Blind people who cannot see Christ in front of their eyes, deaf who cannot hear His life-giving words, paralyzed who are lacking Christ’s life itself. Everyone of them expected a movement of the water, something that would heal them after an outside intervention.
It happens often in this world, which is but a Gate that leads to Heaven, to live for years like the sick ones in the gospel, waiting for something to happen. We expect an angel of the Lord to stir the waters and to miraculously become able to see, to react, to become revived. It is true that sometimes this happens, when we see someone suddenly spiritually renewed, or someone who just radiates a new life after receiving the Holy Communion. This happens to the few. Those whom, for reasons unknown to us, has sought the Grace of God. The rest, we, remain blind and dead and wait for a miracle. However before answering the question of Christ in today's gospel "Do you want to be made well?" we must ask ourselves if we are truly willing to accept a miracle in our life. Because it is very characteristic the answer to this question, that was given by Saint Augustine the Bishop of Hippo. In his book "Confession", while admitting that he was living in sin, he described for how long, he was praying to God saying: "Lord give me chastity, but not immediately….." So Jesus asks each one of us, those who are blind, deaf and paralyzed “do you want to be made well? Do you want to live?”. If you answer yes, Christ does not want to wait for the shaking of the water, the coming of the angel, but he says get up, get up and start walking with the power of faith, with confidence, do not wait to be raised. And if we gather all our strength and obey the Lord, then we will succeed in changing our life, for as the Apostle tells us, we can do all things through Christ who strengthens us (Filip.4.13).
The Holy Fathers detect in today's parable, a correlation between the pool of Bethesda and the font of the church. St. John Chrysostom says that the Lord makes through this miracle a hint of the mystery of baptism. What He said and did were not random words and deeds, but blueprints and prefigures of those happening in the future. The waters of Bethesda possessed miraculous, rather than healing properties. Not everyone who stepped-in was healed, but only the first one entering right after the agitation of the water by the angel. In the same way the water of the baptismal font receives the uncreated energy of God, through which man becomes a member of the body of Christ. The word Bethesda means House of Mercy and this is what the Church is all about. Everything within it is sacramental, that is why we see so many miracles happen continuously. Christ’s miracles confirm the actual presence of God among His people, according to the words of the Apostle Paul: "God was manifested in the flesh" (I Tim. 3:16). They also affirm the reality of the fact of our salvation. "The Word became flesh and dwelt among us, and He gave us the right to become children of God" (Jn 1:12,14). The incarnate God finds human nature exhausted from the domination of Satan and sin. So Jesus Christ heals us, to prove that the kingdom of God has come in the world, the power of Satan has been crushed and sin has been redeemed with His Holy blood. Today, when we read again in the gospel about the treatment of the paralytic, we ascertain that it is not only the individuals but also society as a whole which is more paralyzed than ever. Humanity is paralyzed morally, spiritually, physically and socially.
While we have surrendered to the tyrannical power of satan, we hear once again Christ’s questions: "Do you want to be made well? Do you want to apply my justice? Love to reign? The wars to stop? The exploitation of man to be stopped? Do you want to save yourselves? ". Rest assured that some of our fellow human beings will respond negatively to Christ. Because in order that our life changes to accommodate and accept Him, we must sacrifice our self-interest and our ego. To the paralytic man, our Lord made it a condition: "Sin no more." Human society however another condition by the prophet Isaiah: "If you are willing and obedient you shall eat the goods of the eartwhich has been in a long term state of paralysis for several centuries before Christ came to earth, has been delivered h. But if you refuse and rebel, you shall be devoured by the sword."(Is. 1:19-20). "Do you want to be made well" means, conform with the will of God. Because only then you can earn the salvation which He can offer.
CHRIST IS RISEN !
FR. KONSTANTINOS MANETAS